Kaedah bukan pembedahan peremajaan wajah dan badan

Masa tidak melupakan kecantikan wanita. Tetapi jika sebelum ini seks yang adil hanya dapat dicapaiwajah wanita selepas prosedur peremajaantidak dapat dielakkan, hari ini terdapat banyak teknik yang membolehkan anda kembali muda tanpa memerlukan pembedahan plastik. Mari kita bincangkan beberapa kaedah yang paling popular.

Mengupas

Mengelupas bermaksud pengelupasan lapisan atas kulit, yang menyebabkan penghilangan kedutan halus, penyimpangan dan kecacatan kosmetik lain. Bergantung pada intensiti dan keberkesanan kesannya, pengelupasan dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • pendedahan cahaya kepada asid buah;
  • pendedahan intensiti sederhana dengan asid trikloroasetik;
  • pengelupasan kimia dalam menggunakan fenol.

Peremajaan foto

Prosedur ini berdasarkan penggunaan sumber cahaya intensiti tinggi yang merangsang pembentukan serat kolagen. Photorejuvenation disyorkan untuk petunjuk berikut:

  • rangkaian vaskular;
  • perubahan kulit yang berkaitan dengan usia;
  • liang yang diperbesar;
  • bintik-bintik usia di wajah dan badan.

Photorejuvenation membolehkan anda mencapai hasil yang diinginkan tanpa mengganggu permukaan kulit, yang menjadikan kaedah ini sama sekali tidak trauma.

Mesoterapi

Semasa menggunakan kaedah ini, persediaan khas (fibroblas, asid hyaluronik, bahan bioaktif) diperkenalkan ke lapisan dalam kulit dengan suntikan mikro, yang mendorong pembentukan kolagen dan peremajaan kulit. Untuk meningkatkan kesannya, beberapa ubat boleh digunakan sekaligus. Mesoterapi membantu mengatasi kerutan dan ketidaksempurnaan kulit kosmetik dengan berkesan, membantu menghilangkan dagu berganda dan memulihkan kontur wajah.

Peremajaan ozon

Teknik ini terdiri daripada pengenalan suntikan ozon ke kawasan muka dan badan yang paling bermasalah: contohnya, di lipatan nasolabial atau di kelopak mata atas dan bawah. Rawatan ini membantu melicinkan kedutan dan merangsang pembaharuan kulit.

Pembetulan laser

Prosedur ini adalah laser permukaan kulit. Laser menyekat lapisan kulit yang bermasalah atas tanpa rasa sakit, dan pada lapisan yang lebih dalam membawa kepada pengurangan serat kolagen dan, sebagai akibatnya, kesan facelift.

Pembetulan laser membantu menghilangkan masalah berikut:

  • kedutan halus;
  • perubahan cicatricial pada kulit selepas jerawat;
  • jeragat dan pigmentasi yang berkaitan dengan usia;
  • lingkaran hitam di bawah mata.

Suntikan Botox

Inti dari prosedur ini adalah untuk meremajakan kulit dengan bantuan suntikan sediaan botulinum toxin (Botox), yang menyekat penularan impuls neuromuskular. Hasil daripada prosedur tersebut, otot-otot wajah berhenti menerima isyarat yang menyebabkan pengecutan, yang menyebabkan kelancaran kulit di atasnya.

Suntikan semacam itu paling berkesan apabila digunakan untuk menghilangkan lipatan glabellar dan nasolabial, serta meniru kedutan di sekitar mata. Kesan prosedur berlangsung sekitar satu tahun, selepas itu suntikan harus diulang. Walau bagaimanapun, harga botox dan kekurangan ketagihan terhadap ubat membolehkan anda melakukan prosedur ini sekerap yang diperlukan.

Saliran limfa

Kedutan bukan satu-satunya masalah yang timbul seiring bertambahnya usia. Selama bertahun-tahun, kebanyakan wanita mengembangkan selulit, yang juga merupakan kecacatan kosmetik yang serius. Kaedah untuk merawat selulit adalah pelbagai, tetapi pada peringkat pertama dan kedua perkembangan "kulit jeruk", saliran limfatik paling sering digunakan - prosedur fisioterapi yang membolehkan anda menyingkirkan lebihan cecair dalam tisu. Juga, saliran limfatik berkesan dalam memerangi ketidaksempurnaan kosmetik seperti beg di bawah mata, bengkak muka dan jaringan vaskular pada kaki.